Welkom!

Mijn leven lang heb ik al een passie voor Food. Later kwam daar wijn bij. Deze passie heb ik altijd gedeeld met mensen in mijn nabije omgeving. Een mooi baan in de Food maakte het plaatje compleet, ik was de hele dag aan het proeven, eten en delen. Maar na een paar jaar besloot ik dat ik mezelf verder wilde ontwikkelen, buiten de Food. Ik viel in een baan en in een andere baan maar de passie bleef uit. Uiteindelijk kwam ik met een burn-out thuis te zitten. Om mijn energielevel op te bouwen probeerde ik van alles uit. Van oneindig veel koolhydraten tot eiwit shakes en zes espresso’s op een ochtend. Uiteindelijk vond ik een modus die mij mijn energie teruggaf. Daarmee hervond ik mijn passie voor Food.

Nu geniet ik van al het goede wat de voedingsindustrie ons te bieden heeft. Maar, er is één grote maar: ik maak alles zelf. Geen kant en klare producten met vage ingrediënten of E-nummers. Mensen vragen mij vaak om recepten. Wat eet je de hele dag als je geen brood eet, wat doe je met drie ananassen in de week. En waarom al die granaatappels? Daarom besloot ik deze blog te maken. Hierop deel ik mijn recepten, mijn kooktips. Dé dingen die mij mijn energie terug hebben gegeven en die me nu meer van het leven laten genieten dan ooit tevoren.

Eat well.

Maaike

Advertenties

Mijn plek? Op het aanrecht!

IMG_0450Ik heb de kleine draken van jongst af aan betrokken bij het koken. Eerst omdat ze bij mij in de buurt wilde blijven, later omdat ze graag helpen in de keuken. Nog voordat ze konden lopen, konden ze al overweg met een vijzel en een garde. Groot was dan ook onze verbazing toen onze oudste zoon maandenlang niets wilde eten of drinken. We probeerde alles om onze baby aan zijn dagelijkse portie vocht te laten komen. Omdat het overdag niet lukte, gingen we ook ’s nachts meerdere keren ons bed uit. Niets hielp. Hij werd ontzettend eng dun en meerdere keren belandden we in het ziekenhuis met uitdrogingsverschijnselen. Uiteindelijk werd hij nog voor zijn eerste verjaardag opgenomen met een eetprobleem. En wat voor één.. Toen hij na twee weken uit het ziekenhuis kwam, nam hij drie halve flessen IMG_2917melk per dag. Van daaruit zijn we heel langzaam gaan opbouwen. Toen hij twee werd, at hij chocoladevla. Toen hij drie werd, een boterham. Al die tijd bleef ik voor hem koken, en hem bij het koken betrekken. Koken vond hij prachtig. Alleen weigerde hij stelselmatig alles te proeven.

Het plezier in koken hebben we gelukkig altijd weten te houden. Nog steeds is de favoriete plek van mijn draken OP het aanrecht. De jongste zit er nog minimaal twee keer per dag (met ontbijt, hij perst graag sinaasappels én tijdens diner voorbereidingen). De oudste is met bijna zes jaar
inmiddels echt te groot voor het aanrecht, maar een stoel is snel bijgeschoven. Ze proeven ondertussen alles en ze eten bijna alles. Nieuw is echter de ontwikkeling dat ze actief meedenken aan nieuwe recepten. Zo heeft mijn oudste zoon zelf een chocopannenkoek bedacht. Een pannenkoek waar ik vloeibare chocolade overheen moet gieten om die vervolgens in de koelkast op te laten stijven. De chocolade die na het bedekken van de pannenkoek over is, IMG_4749bewaart hij in de koelkast en raspt hij bij een willekeurig fruitmoment over zijn aardbeien heen. En mijn jongste is de bedenker van de pizza bianco, nu is dit geen nieuw recept, maar hij is wel zelf met de oplossing tegen de tomatensaus gekomen toen ik bleef volhouden dat deze op zijn pizza moest.

Het kind met het of zo heftige eetprobleem heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een ware fijnproever. Eet nog steeds niet alles, maar proeft wél alles. En de lijst van ‘lekkere’ dingen groeit elke dag. Ook de kruidenplantjes in de vensterbank staan daar niet langer veilig. Tijdens het koken wil hij graag nog wat verse kruiden toevoegen aan wat ik maak. Hij proeft dan nauwkeurig van hetgeen ik maak én van de plantjes om vervolgens tot een geschikte keuze te kunnen komen. Ja, vijf jaar na de allesbepalende ziekenhuisopname speelt eten nog altijd een grote rol in dit gezin, maar tegenwoordig wel de mooiste rol die ik me kan bedenken!

IMG_6165

Pesto love…

Ik ben gek op pesto. De basilicum staat bij mij dan ook altijd in rijen opgesteld in de vensterbank. Altijd klaar om verse pesto te kunnen maken. Tijdens mijn studiejaren was pasta pesto mijn meest gegeten gerecht. Na het afstuderen, ben ik dit simpele gerecht een beetje als studentenkost gaan beschouwen en legde ik mezelf toe op wat gecompliceerdere pasta gerechten. Maar ongeveer een jaar geleden ben ik weer met pasta pesto begonnen. Na een succesvol restaurantbezoek in Italie. De kinderen zijn er gek op, ik ben er gek op. Dus dat het zo makkelijk is, is alleen maar mooi meegenomen.

Pasta pesto

Casarecce Siciliane

Ik deelde al eerder een een Vegan pasta pesto recept met walnoten. Maar nu ik de Vegan Challenge voor mezelf heb aangepast naar een Vegetarische Challenge, heb ik de kaas weer in het recept teruggebracht. Tot grote vreugde van mijn kleine draken, twee kaaskoppen eerste klas. De pasta die traditioneel bij pasta pesto geserveerd wordt, is ongeveer de pasta die je hiernaast ziet. Ik weet het niet helemaal zeker, want als hij net iets dunner, langer of geribbelder is, heeft de pasta direct een andere naam. Met deze casarecce siciliane is de pesto in ieder geval erg lekker. Barilla (het merk op de foto) is hier sowieso het favoriete pasta merk hier. Ik heb het in Nederland nog niet gevonden helaas. Daarom gaan er altijd vele pakken mee naar huis na een bezoek aan Italië of Oostenrijk.

Mijn favoriete recept is, zoals gezegd, erg makkelijk, en je hebt weinig nodig. Waarschijnlijk heb je alles wel in huis.

Ingrediënten: peterselie, basilicum (hele plant), pijnboompitten, knoflook,  parmezaan, zout, olijfolie (de lekkerste die je hebt), pasta (het liefst iets wat lijkt op de pasta zoals hierboven beschreven, maar een andere soort volstaat uiteraard ook).

En dan:

  • Pasta pesto

    pasta pesto

    Pluk de blaadjes van de peterselie (zoveel als je wilt, ik gebruik een heel bosje) en de basilicum en rooster ondertussen de pijnboompitjes.

  • Doe de kruiden met de pijnboompitten, de knoflook en de geschaafde parmezaan in de vijzel en stamp alles fijn. Als je geen vijzel hebt, gebruik dan een blender. Overweeg dan wel om een vijzel te kopen, want de geur de vrijkomt wil je eigenlijk niet missen ;-). Voeg vervolgens de olijfolie en een beetje zout toe en stamp verder tot alles een een saus vormt.
  • Kook de pasta en meng de pasta met de pesto. Je kan eventueel nog een beetje kookvocht gebruiken om erdoorheen te mengen.
  • Rasp bij de tafel nog wat kaas erover en voor de liefhebbers kan je nog wat blaadjes basilicum of peterselie last minute toevoegen.

Dit gerecht is zeer succesvol bij kinderen. Daarbij zet je het na een (lange) werkdag zó op tafel. Meestal begin ik met het koken van de pasta en gaan we 10 minuten later aan tafel. Mijn jongste draak is 3 jaar en wil altijd een tweede ronde als we pasta pesto eten. Als ik in een goede bui ben, laat ik ze zelf de pasta erbij kiezen. Als komen ze dan meestal alsnog op deze casarecce uit.

pasta pesto voor kids

pasta pesto voor kids

Life is a combination of magic and pasta

Vegan Challenge dag 8

logoUpdate Vegan Challenge: I have failed. Toen er met Pasen opeens super veel sneeuw viel, zijn we gaan skiën. En in de berghutten was weinig (niks) veganistisch te krijgen. Maar oh wat was het ook lekker om weer ‘gewoon’ te kunnen eten. Eenmaal thuisgekomen heb ik besloten de draad weer op te pakken. Maar iets milder. Ik eet geen vlees en geen vis. Maar wel ei en melk. Door geen vlees en vis te eten maak ik deze maand al een groot verschil. Ik at namelijk heel veel vis. Verder ben ik me, door deze goede Vegan week, bewust geworden van de enorme hoeveelheden dierlijke producten in ons eten. Het is ontzettend moeilijk om dierlijke producten uit ons leven te bannen, terwijl zoiets toch eigenlijk heel makkelijk zou moeten zijn?! Ik ga hier nog steeds bewust mee om, maar ik eet deze week wel weer gewoon zelfgemaakte pasta en een tortilla op z’n tijd. Omdat ik koolhydraten ook al zo goed als verbannen heb uit mijn dagelijkse eetpatroon (op diner na)  is het weglaten van dierlijke producten killing voor mijn energie. Daarom dus verder op deze vegetarische wijze. Ik blijf proberen zoveel mogelijk veganistisch te koken omdat het zeker mijn interesse heeft. Daarbij zijn er zoveel mooie vegan producten op de markt die ik gewoon nog uit wil proberen.

Tot zover mijn Vegan Challenge. Peace, love and vegetables.

Gado-gado vegan style

De laatste tijd kook ik vaak uit mijn Indonesische kookboek. Ondertussen beheers ik een aantal basisrecepten goed genoeg (vind ik zelf) om hiermee te experimenteren, maar nog te weinig om ze te delen. Toch wil ik mijn versie van gado-gado graag delen in verband met de Vegan Challenge.Het recept behoort tot mijn favorieten binnen de categorie ‘vegan’. Het is vast een sterk ‘vernederlandste’ versie, maar nog steeds erg lekker.

Ingrediënten: knoflook, sambal, kokosmelk, 1 ui, kokosolie, aardappel, sperziebonen, bloemkool, taugé, gezouten pinda’s, geroosterde pinda’s, zoute ketjap (acin), azijn.

  1. pindasaus maken

    pindasaus maken

    De wat kokosolie met sambal, een fijngesnipperde ui en knoflook in een klein steelpannetje. Laat de ui en knoflook even bakken en voeg dan vier handen vol met gemengde pinda’s en een klein blikje (maximaal 200 ml) kokosmelk toe. Bak alles ongeveer vijf minuten en pureer het dan in de keukenmachine. Schenk het terug in de pan. Proef de saus en breng hem verder op smaak met zoute ketjap en een heel klein beetje azijn.

  2. Kook de aardappelen in koud water gaar. Zet ongeveer vijf minuten nadat de aardappelen koken de bloemkool (een halve bloemkool ongeveer) en de recept gado gadosperziebonen (ongeveer 200 gram) op in kokend, gezouten water.
  3. Was de taugé en laat deze uitlekken in een vergiet. Leg ongeveer de helft van de taugé apart. Giet daarna de groenten en aardappelen af in het vergiet.
  4. Verdeel de groenten over een schaal, schenk hier de pindasaus overheen. Verder daarna het laatste beetje taugé over de saus.
  5. Voor de niet vega variant: verdeel twee hardgekookte eieren over de schaal.

Selamat makan!

Pasta pesto met courgette

Normaal maak ik mijn pasta zelf, maar omdat het me nog niet gelukt is om een lekkere ei-vrije pasta te maken, haal ik pasta tijdens de vegan challenge gewoon kant en klaar uit de winkel.

Dit recept is daardoor Vegan en werd ondanks dat door het hele gezin (inclusief sceptische man)goed ontvangen. Het recept staat letterlijk binnen een kwartier op tafel en is daarmee prima te combineren met een drukke werkdag.

Ingrediënten: verse basilicum, citroen (geperst), courgette, knoflook, walnoten, knoflook, peterselie.

  1. Rooster de gepelde walnoten en zet de pasta op in kokend water

    Vegan pasta pesto

    pesto

  2. Snij de helft van de courgette in dunnen plakken en de andere helft brunoise (kleine blokjes). Sprenkel de helft van het citroensap over de courgette en rooster alles in een flinke scheut kokosolie in een koekenpan.
  3. Doe alle gewassen basilicumblaadjes met de pijnboompitten, walnoten en knoflook (1 of 2 teentjes, afhankelijk van je eigen smaak) in de vijzel en stamp dit fijn. Meng het met twee eetlepels olijfolie tot een gladde saus. Proef de saus en breng hem op smaak met zout en peper. Als ik niet vegan kook, rasp ik hier nog een flinke hoeveelheid parmezaan doorheen… zó lekker!
  4. Giet de pasta af met het deksel een beetje op de pan en roer daarna de pesto door de pasta heen.
  5. Giet de pasta met de pesto bij de courgette in de pan. Roer alles goed door elkaar. Schenk de rest van het citroensap erbij. Proef de pasta en breng hem eventueel nog op smaak met olijfolie, zout of peper.
  6. Voor de niet veganistische eters: rasp er op je bord nog flink wat parmezaan overheen.
  7. Voor alle eters: enjoy 😉
vegan pasta pesto

pasta pesto met courgette

Vegan lunch: humus toast met rode bieten kiemen en munt thee

vegan lunch

vegan lunch: speltbrood met humus en rode bieten kiemen

Easy does it. Deze lunch is makkelijk, voedzaam, vegan en super lekker. Geschikt voor veganisten, vegan challengers en alle andere eters. En door de mooie kleur van de kiemen ook nog eens een lust voor het oog.

Ingrediënten: Bakje Humus, speltbrood, rode bieten kiemen, munt en honing

En dan: Rooster het brood, smeer de humus erop en leg er daarna de kiemen overheen. Serveer de muntthee met honing erbij.

Tijdens de Vegan Challenge eet ik natuurlijk geen boter, maar alle andere moment eet ik hier graag roomboter bij.

Update Vegan challenge

Dag vier van de Vegan Challenge. Op dit moment weet ik: het is moeilijk. Héél moeilijk voor mij. Niet omdat ik zo graag vlees en vis eet, maar wel omdat je er gewoon niet bij stilstaat waar die dierlijke producten allemaal inzitten. Ga je bij iemand op de koffie, moet je ze erop wijzen dat je ‘nu even geen gewone latte drinkt’ dus ‘nee, doe maar een espresso’ en dat koekje erbij, dat kan je dus ook wel vergeten en ja, ook de ultra lekkere zelfgebakken koekjes. Dat is niet makkelijk.. voor mij althans.

Of op dag 2, op een feestje, wordt sushi geserveerd.Ik ben gék op sushi… Moeilijk. En tijdens een etentje bij iemand thuis, moet ik dan écht aangeven dat ik alleen maar veganistisch eet? Ja dus… Niet leuk. De rest van de maand zijn de etentjes dan ook bij MIJ thuis, dan stoot ik niemand voor het hoofd en bepaal ik toch zelf wat er op tafel staat.

logoMaar wat heeft er nou al op mijn tafel gestaan de afgelopen dagen? Een paar voorbeelden:

De meest succesvolle recepten zal ik de komende dagen weer delen, de inkopen voor de paasdagen zijn net binnen, dus ook de komende nieuwe recepten zal ik delen. Maar oh, wat is het moeilijk.

Aftrap Vegan Challenge.

logoHet is begonnen. De Vegan Challenge. Mijn veganistische maand. Gister at ik nog zalm, pasta, feta én citroentaart (boter, ei) bij mijn diner. En dat voelde al heel verantwoord. Maar toen ik om 0.00 in de auto zat (met mijn lievelingslaarzen van leer aan mijn voeten), op weg naar huis, realiseerde ik me heel bewust: nu ben in veganistisch. Een hele maand. De leren schoenen blijven (waar moet ik anders op lopen?!?) maar mijn eetpatroon zal behoorlijk veranderen deze maand. Grote liefde en kleine draken zijn uitgesloten. Dus ik zal gewoon dagelijks dierlijke producten bereiden. Maar niet eten.

Net heb ik het weekmenu voor deze week samengesteld en ik zal zoveel mogelijk recepten delen. Toch alleen de écht lekkere recepten. Want mijn vermoeden (vooroordeel?) zegt dat lang niet al deze recepten lekker zullen zijn. Voor vandaag is de planning:

Ontbijt: druiven, aardbei, peer, zaden en noten. Verse jus. Kamille thee.

Lunch: aardappel prei soep en een boterham met hummus en alfalfa.

Diner: linzencurry

Verder heb ik een enorme hoeveelheid verse groeten, vers fruit en verse kruiden en noten in huis gehaald. Voor de eventuele honger tussendoor. Ik heb er zin in!

Voor nu: peace, love and vegetables.

Succesvolle sperziebonen

Sommige groenten blijf je klaarmaken voor je kinderen omdat je gewoon wéét dat er een succesformule inzit. Andere kruiden, andere gaarheid, andere bijgerecht, boontjes zijn zo’n soort groenten waarvan je gewoon weet dat er een manier moet zijn waarop kinderen ze lusten. Voor mijn kinderen zijn er in het geval van boontjes twee manieren waarop ze gegeten worden zonder lange tanden. En dit is er één van.

Sperziebonen voor kinderen

succesvolle sperziebonen

Ingrediënten: 500 gram verse sperziebonen (schoongemaakt en gehalveerd), ui, knoflook, kokospoeder (geraspte zanten kan ook), kokosmelk, gezouten pinda’s, geroosterde pinda’s, currypoeder, sambal, ketjap manis (zoete ketjap), olie (kokos of zonnebloem) en 2 eieren.

En dan:

  • Doe de bonen in kokend water en kook ze ongeveer 6 minuten. Als ze gaar zijn giet je ze af en laat je ze staan in het vergiet tot je ze nodig hebt. Kook ondertussen de eieren hard.
  • Verwarm ondertussen wat olie in de pan en de de uien en knoflook hierbij, bak ze kort aan en voeg dan de kokospoeder (2 eetlepels) en sambal (1 theelepel) toe. Zet het vuur laag en laat het zo even bakken (ongeveer 5 minuten).
  • Voeg wat currypoeder (1 eetlepel) toe en bak nog even kort. Doe hier dan de kokosmelk (150 ml) bij. Zet het vuur laag en laat de saus even inkoken.
  • Sperziebonen curryAls de saus goed is ingekookt voeg je de bonen toe en laat je het gerecht nog even warm worden. Pel ondertussen de eieren.
  • Verdeel de boontjes over eens schaal, voeg wat pinda’s toe en leg de eieren erop.

Hier zijn de kleine draken er gek op, maar zelf eet ik het ook graag. Gewoon met witte rijst, nasi goreng of met aardappel.

 

Kindvriendelijke broccoli favoriet

kindvriendelijke pasta met brocolli

pasta met brocolli

Favorieten. Gerechten waar je geen genoeg van krijgt. Gezinsfavorieten zijn mijn eigen hierop bedachte variant. Gerechten waar meerdere mensen in ons gezin geen genoeg van krijgen. Mijn eigen smaak is bij een ‘gezinsfavoriet’ vaak ondergeschikt. Meestal wordt een gerecht in deze categorie geplaatst als mijn man en minimaal 1 van de kleine draken het gerecht als succesvol ervaren. Bij dit broccoli recept ligt de succesfactor doorgaans hoger. Daarmee is dit recept een favoriet onder de gezinsfavorieten. En nog super gezond, super makkelijk en super snel ook. Naast gezinsfavoriet dus ook zeker één van mijn persoonlijke favorieten.

Ingrediënten: Pasta (300 gram voor een gezin van 4), 1 kilo broccoli (alleen de roosjes, klein en fijn), 1/2 citroen (sap), hand vol pijnboompitten, ongeveer 20 zwarte olijven, verse basilicum, ansjovis filets, sambal, Parmezaanse kaas.

En dan: 

  • Doe de ansjovis filets met sambal en een scheut olie (kokos of olijf) in een grote koekenpan op laag vuur en wacht tot de ansjovis smelt.
  • Doe ondertussen de fijngesneden broccoli roosjes in kokend gezouten water en breng opnieuw aan de kook. Als deze even koken, doe dan de pasta erbij (ik wacht meestal vijf minuten voordat ik de pasta erbij doe, dan is de broccoli echt zacht, als je liever bijtgaar hebt, doe de pasta dan eerder in de pan).
  • Zet de pijnboompitten op laag vuur.
  • Als de ansjovisfilets gesmolten zijn, roer het dan tot een saus en voeg de gesneden olijven, gesneden basilicum en de olijfolie toe. Als alles warm is, voeg dan nog een scheut witte wijn toe en laat het op laag vuur staan.
  • Giet de pasta en de broccoli af, laat ze goed uitlekken en voeg deze dan bij de saus in de koekenpan. Roer alles goed door elkaar.
  • Na het opscheppen voeg je de pijnboompitten toe. Mijn kinderen lusten geen pijnboompitten, vandaar dat ik deze niet door het eten roer. De kaas rasp ik er bij de tafel pas overheen.

Super makkelijk, super snel, super lekker. Super favoriet…

pasta met broccoli

broccoli favoriet